Kokosová/mandlová/jiná oříšková mouka – jak na to

Poslední dobou jsem začala používat oříškové mouky docela často, což se pomalu projevuje i v mých nových receptech. Proto jsem si řekla, že by bylo na místě sepsat článek, kde se dozvíte, jak si tyto oříškové mouky vyrobit a čím nám jsou vlastně prospěšné. Pokud jste na paleo či bezlepkové dietě, jistě tyhle mouky velmi dobře znáte. Já nejsem ani na jedné z těchto diet. Důvod, proč jsem mouky začala používat je prostý – chutná mi to a baví mě to. A v případě kokosové mouky obzvlášť. Nejen, že miluji kokos (včera jsem dělala lívance z kokosové mouky, které chutnaly skoro jako vánoční kokosky!! Recept bude brzo. Když pečete z kokosové mouky, chuť kokosu je mnohonásobně výraznější, než když do normální mouky přisypete kokos.), ale také díky kokosové mouce, která má lehce nasládlou chuť, můžu použít méně cukru. Nejsem v žádném případě cukrfree a ani se o to nesnažím. Razím heslo všeho s mírou. Snažím se sice přísun cukrů omezit, protože se na nás valí za všech stran, ale rozhodně se nechci dostat do stadia, kdy bych šla do restaurace nebo na návštěvu a u každého jídla přemýšlela, jestli tam náhodou kuchař nepřidal trochu cukru. Klidně si dám k snídani lívance, ha! Občas se to nezblázní. Ale pak když jsem doma, snažím se cukr přidávat do všeho co nejmíň. Aaach jo, teď jsem trochu sklouzla mimo téma, takže zpátky k oříškovým moukám.

Takže jak na výrobu oříškových mouk? Velmi snadno. Prostě si vezměte balíček jakýchkoliv oříšků (mandle, kešu, kokos, lískové ořechy, pekanové ořechy, para ořechy, pistácie, piniové ořechy, vlašské ořechy…), vhoďte do mixéru a rozmixujte je úplně na padrť (nemixujte ale příliš dlouho, jinak vám vznikne oříškové máslo). Používáte-li mandle, lískové ořechy, či jiné ořechy se slupkou, je vhodné je před vhozením do mixéru oloupat. Já se ale přiznám, že se mi do toho často nechce a zase taková tragédie to není. Možná je to jen nepatrně nahořklejší.
Můžete také zužitkovat zbytky z výroby oříškového mléka (recept na kokosové je zde). Je ale potřeba zbylé ořechy pořádně vysušit! Vyložte plech pečícím papírem, předehřejte troubu na 110 stupňů a rozprostřete zbytky oříšků na pečící papír. Vložte do trouby a pečte cca 40 minut. Poté zkontrolujte a pokud bude mouka(/zbytky ořechů) již suchá, máte hotovo. Pokud ne, lehce ji prohrábněte a pečte dál. Nemáte-li místo v troubě, můžete oříšky vysušit tak, že je rozprostřené na pečícím papíře necháte cca 24 hodit někde v bytě.

Jak oříškové mouky skladovat? V jakékoliv uzavřené nádobě, ideálně v ledničce, ale není to nutné. Měly by vám vydržet cca 3 měsíce.

Jak péct s kokosovou moukou? Kokosová mouka se od ostatních oříškových mouk trochu liší. Je totiž o něco sušší, proto počítejte s tím, že budete-li péct podle receptu s klasickou moukou (pšeničnou, žitnou, špaldovou…), kterou hodláte zaměnit za kokosovou mouku, nejspíš to nevyjde. Nejde totiž nahradit klasickou mouku za kokosovou v poměru 1:1, kokosové mouky musíte dát vždy o dost méně. Je-li v receptu 1 hrnek pšeničné mouky, použijte jen 1/3-1/4 hrnku kokosové mouky. Jelikož kokosová mouka hodně saje, budete při pečení potřebovat spoustu vajec a tekutiny (nebo ovocné pyré, rozmačkané ovoce či nastrouhanou zeleninu). Na cca 1 hrnek kokosové mouky budete potřebovat 6 vajíček a 1 hrnek tekutiny (např. kokosové mléko).
Při smažení funguje kokosová mouka stejně, jako klasická, proto ji můžete zaměnit v poměru 1:1.

A teď k blahodárným účinkům na náš organismus. Samozřejmě je má každý ořech odlišné, proto to vezmu hodně obecně. Ořechové mouky mají malý podíl tuku (když je vylisujete) a zároveň jsou v nich zastoupeny všechny živiny a vitamíny, které měly před lisováním. Zvýší nutriční hodnotu výsledného pečiva. Ořechy snižují hladinu cholesterolu, pomáhají s hubnutím a dodávají tělu vlákninu. Obsahují spoustu minerálních látek jako vápník, hořčík, 20 % bílkovin, nenasycené mastné kyseliny a sacharidy.

Tak krásný den!

Majda & Panda

Vyzkoušejte náš tvarohovo švestkový koláč, který má korpus z kešu mouky:

Tvarohovo švestkový koláč

Comments

comments